Bewijs van in leven zijn

Aanleveren Bewijs van in leven zijn is nu ook mogelijk via de app
Woon je in het buitenland? En krijg je een pensioenuitkering van Shell Pensioen? Dan hebben wij elk jaar een bewijs nodig dat je in leven bent. Dit kan nu eenvoudig via de app, om zo op een veilige wijze het Bewijs van in leven zijn door te geven. Voorheen moest je een formulier laten invullen door een bevoegde instantie. Dit kon een groot deel van de dag in beslag nemen. Maar bij het gebruik van de app is dit niet meer nodig.  

De app is eenvoudig, snel én veilig
Je regelt het eenvoudig binnen 5 minuten vanuit huis.  

Dit is hoe de app werkt
Je scant met de app de gegevens van je paspoort of ID-kaart en je eigen gezicht. Je hebt alleen een smartphone nodig, je identiteitsbewijs en de QR-code die je van Shell Pensioen in de e-mail of brief hebt ontvangen.

IDReady

ReadID Ready

Het Bewijs van in leven zijn doorgeven via de app ReadID Ready
1. Download de app ReadID Ready met je smartphone. Heb je een Android smartphone? Dan vind je de app in de Google Play Store. Heb je een iPhone? Dan vind je de app in de App Store.

2. Open de app ReadID Ready en scan de QR-code. Deze vind je  in de brief of email van Shell Pensioen. 

Zorg ervoor dat het je het bewijs uiterlijk 1 juli 2024 aan ons doorgeeft, zodat we zeker weten dat je recht hebt op je pensioen.

 

ADV

Vragen vóór gebruik van de app

Je hoeft de app niet te gebruiken. Je mag ook het Bewijs van in leven zijn insturen met het formulier. Deze vind je in dezelfde brief of email waar de QR- code in staat.

Je kunt de hulp inschakelen van een familielid of een vriend met een smartphone. Is er niemand in de buurt? Dan kun je ook het formulier gebruiken dat wij je stuurden in dezelfde brief of email waar de QR- code in staat.

De app werkt op de meeste iPhone- en Android smartphones. Heb je problemen bij het downloaden van de app of het scannen van de QR-code? Dan kun je overwegen om de telefoon van iemand anders te gebruiken. De app wordt alleen gebruikt om het Bewijs van in leven zijn te versturen. De gegevens worden niet op de telefoon opgeslagen. Je kunt de app na gebruik verwijderen.

Het kan voorkomen dat jouw document nog niet de benodigde chip heeft, waardoor de app de gegevens niet kan lezen. In dat geval kun je helaas geen gebruik maken van de app. Gebruik dan het formulier dat wij je stuurden. Alle Nederlandse paspoorten die vanaf 2014 zijn aangemaakt, hebben standaard een NFC-chip. Je herkent dit aan het symbool.

NFC-Chip

Dit symbool bevindt zich aan de voorkant van je paspoort en ID-kaart.

De app is ontwikkeld door onze externe partner. Na het scannen van de QR-code verschijnt het Shell-logo.

Ja, je moet het Bewijs van in leven zijn apart indienen bij andere instanties. Met de app ReadID Ready en de QR-code die je van ons ontving, dien je alleen het Bewijs van in leven zijn in bij Shell Pensioen. Ook wanneer je het formulier gebruikt in plaats van de app, kan je deze niet gebruiken voor andere instanties dan Shell Pensioen. 

Vragen tijdens het gebruik van de app

De ReadID Ready app leest de gegevens van jouw paspoort of ID-kaart via de NFC-chip, die zich aan de voorkant van het identiteitsbewijs bevindt. Deze chip bevat je persoonsgegevens en pasfoto, die ook op het fysieke document zichtbaar zijn. Daarnaast bevat de chip extra informatie over de digitale beveiliging en echtheid van het document. Om toegang te krijgen tot deze informatie, moet je eerst de Machine Readable Zone van je document scannen. De Machine Readable zone bestaat uit de twee regels onderaan de fotopagina van het passpoort. Op het identiteitsbewijs staat deze op de achterkant van de kaart.

Een QR-code is een soort streepjescode die je scant met je smartphone. Hiermee krijg je eenvoudig toegang tot de app. Start de app en volg de instructies in de app.
Je kunt de e-mail printen en vervolgens de code scannen met je smartphone. Je kunt ook de e-mail openen op je tablet, pc of een andere smartphone. Daarna scan je met de app op je smartphone de QR-code op het scherm.

Vaak verloopt het scannen van de QR-code met de app vrij vlot. Als je problemen hebt, kun je het volgende proberen: 

●  Hou je telefoon dichterbij of verder weg van de QR-code. De QR-code past in het vierkant op het scherm van je smartphone.

●  Draai of verplaats je telefoon om schittering te voorkomen.

●  Staat de QR-code op papier? Dan kan de omgeving te donker zijn. Zet de zaklamp van je smartphone aan of ga naar een lichtere locatie en probeer het opnieuw.

Je krijgt de foutmelding ‘verlopen’ als:

●  Je gegevens al hebt aangeleverd via de app, of
●  De QR-code vaker dan 3 keer hebt gescand of gebruikt, of
●  De QR-code langer dan 50 dagen geleden hebt ontvangen.
     In dat geval kun je een nieuwe QR-code bij ons opvragen: Contact.


Je krijgt de foutmelding ‘in gebruik’ als je:

●  De app sluit voordat je klaar bent.
     Wacht alsjeblieft 30 minuten en scan opnieuw de QR-code.

Het kan zijn dat je paspoort of ID-kaart nog geen NFC-chip heeft. Dan kan de app de gegevens van je identiteitsbewijs niet lezen. Helaas kun je dan geen gebruik maken van de app. Gebruik in dat geval het formulier dat wij je hebben gestuurd.

Nee, de ReadID Ready app vereist een scan van een Nederlands rijbewijs. Omdat je in het buitenland woont, is de kans groot dat je niet in het bezit bent van een Nederlands rijbewijs. Daarom vragen we je om gebruik te maken van een paspoort of ID-kaart.

Door je gezichtscan te vergelijken met de pasfoto van je paspoort of ID-kaart weten we zeker dat jij het bent.

Nee, je hoeft niets meer te doen. Het indienen van je bewijs van leven is succesvol doorlopen. We nemen enkel contact met je op mochten we nog aanvullende vragen hebben. Ook kan het zo zijn dat wij je bellen of e-mailen om te vragen naar je ervaringen.

Vragen over de bescherming van gegevens

Nee, dat gebeurt niet. Als je de app sluit, zijn de gegevens verwijderd van je smartphone.

Om de echtheid van je paspoort of ID-kaart te controleren, bekijkt de app ReadID Ready de persoonlijke gegevens die op de NFC-chip van je identiteitsbewijs staan. Deze gegevens gebruiken we om je te herkennen en vast te stellen of je nog leeft.

Het gaat onder andere om:

●  Je voor- en achternaam, geboortedatum, geslacht, nationaliteit en pasfoto.

●  Het documentnummer, het land van afgifte en de verloopdatum van je paspoort of ID-kaart.

De persoonlijke gegevens worden binnen 50 dagen verwerkt. Tot die tijd worden je persoonlijke gegevens opgeslagen. Na het verwerken worden de gegevens verwijderd.

Shell Pensioen bewaart daarna alleen de gegevens die in het formulier worden gevraagd. En we onthouden de technische gegevens, bijvoorbeeld het tijdstip waarop je het Bewijs van in leven zijn zijn aanleverde.

Om de app te verbeteren, wordt informatie verzameld over hoe je de app gebruikt. Deze gebruiksinformatie bevat geen persoonlijke informatie en de gebruiksinformatie kan niet direct of indirect worden gekoppeld aan een bepaalde persoon. Gebruiksinformatie wordt alleen gebruikt om de kwaliteit van de software te verbeteren.

Het gaat om volgende gebruiksinformatie:

●  Details over je smartphone, zoals het type, Android/iOS versie en de hoeveelheid geheugen. Er worden geen gegevens verzameld, die uniek zijn voor een bepaalde smartphone.

●  Het type identiteitsbewijs dat is gescand en gelezen, of het scannen en het lezen van de chip succesvol verlopen is, met welk certificaat het identiteitsbewijs op de chip ondertekend is.

●  Informatie over het gebruiksgemak. Zoals de hoeveel tijd die elke stap kostte, het aantal keer dat de app gebruikt is en of alle stappen goed doorlopen zijn.

Nee. Je persoonlijke gegevens worden niet opgeslagen op de smartphone. Als je de app sluit, worden alle persoonlijke gegevens verwijderd.

Je persoonlijke gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. Shell Pensioen houdt zich in alle gevallen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Meer informatie hierover vind je in ons privacy statement.